Sprong in het diepe; eerste stapjes

11 juli 2018 - Kabwe, Zambia

Wat leuk dat je of jullie mijn blog lezen! De komende tijd wil ik in deze blog jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen, ups and downs, tijdens mijn verblijf hier in Kabwe Zambia. Als je op de hoogte wil blijven kan je je 'inschrijven' door je email-adres in te vullen. Dan krijg je een melding als ik weer een blog geschreven heb. Ik zeg doen! :-)

Wat ga ik hier doen?      Het plan is dat ik in de ochtenden les ga geven aan de kinderen van de familie Van Vuuren. Ze hebben drie kinderen: David (2 jaar), Eloise (4 jaar) en Yaelle (5 jaar). Zij wilden graag iemand uit  Nederland die Eloise en Yaelle thuisonderwijs kon geven, en we kenden elkaar nog via de kerk. Meer informatie over wat zij doen is hier te vinden: https://www.vuurtjesinafrika.nl. Daarnaast is het de bedoeling dat ik dan in de middagen bij een van de projecten van OM ga helpen. Omdat ik toch ook graag nog iets wil betekenen voor de mensen in Zambia.

Ervaringen      Afgelopen maandag ben ik na een reis van 16,5 uur aangekomen in Lusaka. Lusaka is de hoofdstad van Zambia. De douane verliep gelukkig heel soepel. Ik werd opgehaald en vanaf daar was het nog 3 uur rijden naar de plek waar ik nu woon. Het is een huis die ik deel samen met nog 2 anderen: Carmen en Eva. Eva heb ik nog niet ontmoet, want die reist veel voor haar werk. Met Carmen kan ik het heel goed vinden! Zij komt uit Duitsland, dus moet ik wel de hele tijd Engels praten. Dat is echt wel even wennen! Maar dat is niet het enige, er zijn zoveel nieuwe dingen: nieuwe mensen, nieuwe taal, nieuwe omgeving en nieuwe gewoontes (je moet bijvoorbeeld als vrouw heel erg opletten wie je wel en niet een hand mag geven en daarnaast gebruiken ze hier alleen hun rechterhand om te zwaaien of op een andere manier te begroeten, als teken van respect). En zo zijn er nog veel meer dingen. Dit kost wel veel energie, om al die dingen te onthouden, maar ik merk toch ook wel dat ik me goed kan aanpassen.

Waar ik niet aan moet wennen is de prachtige natuur! Die heb ik echt gemist :-). Dinsdag 3 juli ben ik met Jan, Roos, de kinderen en een ander Nederlands gezin naar Prayers Mountain geweest. Dit is een berg, en eigenlijk zegt de naam het al, waar Zambiaanse mensen heen gaan om te bidden, stil te zijn of op een andere manier met God bezig te zijn. Het was wel even steil klimmen, maar het was het zeker waard! Dit soort momenten herinneren me er weer aan hoe mooi God de natuur gemaakt heeft.

Donderdag 5 juli was de eerste ochtend dat ik ging lesgeven. Het was best snel om te beginnen, maar anders zat ik toch alleen maar thuis. Ik merk dat het nu in het begin best lastig is omdat ik zelf uit moet zoeken wanneer ik wat aanbied en op welke manier. Daarnaast geeft dit ook wel veel vrijheid die ik heel erg fijn vind. Op die manier kan ik nog creatiever zijn. En soms loopt de ochtend even anders, dan pas je je daar gewoon op aan. Jan en Roos hebben een filmpje gemaakt over de eerste dagen lesgeven: https://m.youtube.com/watch?v=4Teb56w1x4I.

Zondag ben ik mee geweest naar Grace church. Dit is een kerk waar veel van de vrijwilligers van OM heen gaan. Ik vond het heel fijn om samen God te aanbidden, ook al komen we uit verschillende landen met verschillende achtergronden. We zijn hier allemaal met ongeveer hetzelfde doel, dat voelt heel fijn.

Gebedspunt      Komende maandag ga ik naar immigratie om het visum aan te vragen, study permit, waar ik de rest van de 8 maanden hier mee wil verblijven. Willen jullie mee bidden dat ik deze krijg?

Nou dat was het voor nu :-). Ik houd jullie op de hoogte!

In het mapje foto's plaats ik foto's die bij de blog horen. Ze staan per naam van de blog gesorteerd.

1. Alice Guliker:
    11 juli 2018
    Hoi judith leuk dat je een blog bijhoud .
    Wij gaan hem volgen.
    Fijn om te horen dat de reis goed verlopen is en dat je koffer weer terecht .
    Heel veel succes met alle nieuwe dingen .
    Groeten van Gent. -Alice-Yoeri en Leon
  2. Opa en oma:
    11 juli 2018
    Judith fijn, dat we op deze manier kunnen lezen en zien, wat je allemaal meemaakt in Zambia.
    Groetjes opa en oma
  3. Naomi:
    11 juli 2018
    Haha is die ingepakte koffer de koffer die kwijt was?