Belangrijke update!!

6 januari 2019 - Kabwe, Zambia

Hallo Allemaal!

Ik heb dit keer niet zoveel nieuws, maar wilde jullie graag allemaal even op de hoogte brengen van wat er hier gaande is. Helaas gaat het op dit moment bij de familie van Vuuren niet zo goed. Vanwege een parasiet zijn Jan, Roos, Eloise en David (weer) ziek geworden. David werd zo erg ziek dat hij samen met Jan naar het ziekenhuis in Lusaka, 3 uur rijden vanaf hier, is gegaan. Ik heb al eerder uitgelegd dat het heel lastig is om te beslissen of je hier naar een dokter gaat en/of naar het ziekenhuis omdat de ziekenhuizen in Kabwe niet goed zijn. En het eerste goede ziekenhuis is 3 uur rijden in Lusaka. Jan was met David naar de dokter geweest, maar omdat er na een uur nog weinig resultaat was van de antibiotica hadden ze besloten zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te gaan. Gelukkig zijn ze daar goed aangekomen en heeft hij de hulp gekregen die hij nodig had. Ik citeer nu een bericht die Roos via app naar vrienden en familie gestuurd heeft. Zij kan het beter uitleggen dan ik (Dit bericht is dus van Roos over hun):

'Jans bloed resultaten lieten meerdere infecties zien, dat gecombineerd met heftige vermoeidheid verklaard zijn instorting gisteren ochtend. De (gram neg) bacterie in zijn bloed wordt nu bestreden met AB breed spectrum (Ceftriaxone). De parasiet in Davids darmen draagt een bacterie, deze wordt ook met medicatie bestreden. De entamoeba die David bij zich draagt is heftig. Deze wordt opgepikt door het drinken van besmet water of het eten van bijv. rauwe groenten die bewaterd of gewassen zijn met besmet water. Het kan zijn dat we deze parasiet al een paar weken droegen (persoonlijk heb ik me de hele maand december erg moe gevoeld), en dat dankzij verzwakking door de griep, het de overhand kon krijgen en ons allemaal aan de diarree heeft geholpen. We hebben medicatie gekregen voor de hele familie (voor zowel de bacterie in het bloed als voor de bestrijding van de parasieten) aangezien Yaelle nu ook klaagt over buikpijn en diarree lijkt te krijgen.

De parasiet die David heeft (en wij allemaal hoogstwaarschijnlijk) is er 1 van het vreselijkste soort. Hij neemt letterlijk hapjes uit je ingewanden tot er niets meer over is. Deze parasiet komt voor in de sloppenwijk hier in Kabwe, er sterven dagelijks (!) kinderen in de sloppenwijk aan deze specifieke parasiet. Voor de duidelijkheid; dit is niet dezelfde parasiet als degene die we bestreden hebben in November (giardia).

Nu is natuurlijk de ham-vraag: hoe kan het dat wij dit opgelopen hebben? Het antwoord moeten we jullie vooralsnog schuldig blijven. We drinken nooit water in de sloppenwijken, eten nooit rauwe groenten in Mercy House en koken en filteren al ons drinkwater. Omdat in het huizenblok waar wij wonen de laatste tijd ontzettend veel mensen gezondheidsproblemen hebben is de verhuurorganisatie nu met spoed de tank, het grondwater, het leidingwater, praktisch alles aan het laten testen op verschillende adressen. De uitslag hiervan zou binnen een aantal dagen binnen moeten zijn. Mocht het in de tank zitten, dan kan dit effectief bestreden worden. Mocht het in het grondwater zitten, dan moeten we zsm verhuizen omdat er dan constant herbesmetting plaatsvind. Zelfs je borden kun je niet wassen met dit water zonder herbesmetting uit te sluiten. De kids kunnen er geen bad in nemen en we kunnen onze tanden er al helemaal niet mee poetsen.

Op dit moment ben ik koortsachtig water aan het koken (20 minuten lang), filteren en weer af laten koelen, zodat we dat kunnen gebruiken voor afwas, badderen, handen wassen, drinkwater voor de hond, etc. Ons drinkwater halen we uit de winkel. Vet veel extra werk en stress er weer bij hierdoor. Maar goed, heel Kabwe bied hulp aan gelukkig. De hele week hoeven we niet te koken heb ik net gehoord en de steunbetuigingen per app/sms zijn echt ontelbaar. Echt onwijs bemoedigend!

We kunnen wel stellen dat Davids aankomst in het ziekenhuis zijn leven heeft gered, zeker met de informatie die we nu hebben. Ook met Jan had het heel snel slecht kunnen aflopen omdat zijn darmen ook nog herstellende waren van de andere parasiet in november.

De verwachting is dat we ons woe/do nog beroerder gaan voelen door de medicatie dan door de ziekte. Als onze nieren het allemaal een beetje verwerkt hebben, zal het het einde van de week in rap tempo beter met ons gaan.'

Op dit moment zijn Jan en David onderweg, opgehaald door een vriendin, terug naar huis. Met medicijnen voor de hele familie. Eenmaal thuis zullen ook Roos en de meisjes beginnen met de medicatie.

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet ziek en heb ook nergens last van op het moment.

Willen jullie met ons meebidden dat het medicijn goed zal aanslaan, dat het de parasiet voorgoed opruimt uit hun lichaam en dat er geen blijvende schade zal zijn aan nieren, darmen etc.? En daarnaast dat ze snel uit zullen vinden waar het vandaan komt, zodat er iets aan de oorzaak gedaan kan worden?

1. Simone kremer:
    6 januari 2019
    Jeetje Judith, heftig! Wens je gastfamilie beterschap en sterkte! Groet Simone, Amersfoort
  2. Marjan Smit:
    6 januari 2019
    Heftig verhaal Judith! We bidden voor beterschap voor de zieken daar en bescherming voor jullie allemaal.
    Liefs van ons allemaal
  3. Arian van Klingeren:
    6 januari 2019
    Zo hè dat is een heftig verhaal. Laten we hopen dat alles weer goed zal komen. Wij denken veel aan jullie allemaal. Heel veel sterkte daar. Groeten en liefs Kitty &Arian